Veelgestelde vragen

Sparen bij Lloyds Bank

Voorwaarden

Wilt u een Internet Spaarrekening openen? Dan moet u aan een paar voorwaarden voldoen.

  • U bent minstens 18 jaar en u opent de rekening voor uzelf
  • U woont in Nederland
  • U heeft een betaalrekening bij een bank in Nederland
  • U heeft een e-mailadres
  • U heeft een mobiele telefoon met een Nederlands telefoonnummer

U kunt helaas geen Internet Spaarrekening bij ons openen of aanhouden als u niet in Nederland woont. U heeft een vast adres in Nederland nodig.

U kunt per persoon maar één Internet Spaarrekening bij ons openen.

U kunt geen gezamenlijke Internet Spaarrekening openen. U mag wel een gezamenlijke betaalrekening als tegenrekening gebruiken.

Het kost niets om uw Internet Spaarrekening te openen en te gebruiken.

Voor geen van onze extra diensten rondom de Internet Spaarrekening brengen wij momenteel kosten in rekening.

U krijgt van ons geen pinpas of creditcard. U heeft namelijk geen betaalrekening bij ons.

Er hoeft niet altijd geld op uw Internet Spaarrekening te staan. 
Als u langer dan 2 jaar niet spaart op uw Internet Spaarrekening, dan kunnen wij de rekening sluiten als het saldo lager is dan € 10,-. Wij maken het saldo en de opgebouwde rente dan over naar uw betaalrekening.

U mag sparen zo veel als u wilt. Maar staat er meer dan € 500.000,- op de rekening? Dan kunnen aangepaste voorwaarden van toepassing zijn.

Volgens de Nederlandse wet heeft u 14 dagen de tijd om ons te laten weten dat u de rekening toch niet wilt. En ook na die 14 dagen kunt u op elk moment uw Internet Spaarrekening zonder kosten opheffen. Als u de rekening opheft, heeft u recht op de rente die is opgebouwd tot op dat moment. 

Nadat de rekening opgeheven is, maken wij het saldo en de opgebouwde rente naar de opgegeven tegenrekening over. 

Volgens de wet moeten wij uw identiteit controleren. Anders mag u geen klant bij ons worden. Wij zijn een internetbank en hebben geen kantoren. U kunt dus niet naar ons toe komen met uw paspoort of identiteitskaart, daarom vragen wij u een kopie van uw paspoort of identiteitskaart aan ons op te sturen.

Wij vragen naar uw inkomensgroep in het kader van de Wet ter voorkoming van Witwassen en het Financieren van Terrorisme (WWFT). Alle banken in Nederland moeten hiervoor verplicht een risicoprofiel van klanten opstellen. Lloyds Bank gebruikt onder andere de door de klant opgegeven inkomensgroep als onderdeel van het risicoprofiel. Wij willen benadrukken dat wij uw gegevens zorgvuldig en in overeenstemming met de Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens behandelen.

Openen en activeren van een Internet Spaarrekening

Het duurt maximaal 10 werkdagen voordat u uw spaarrekening kunt gebruiken. Dat komt doordat wij uw identiteit nog moeten controleren. Daarvoor stuurt u ons een kopie van uw paspoort of identiteitskaart en stort u een willekeurig bedrag vanaf uw betaalrekening op uw Internet Spaarrekening. Met die gegevens kunnen wij controleren wie u bent. Zodra we hebben gecontroleerd dat uw gegevens kloppen, sturen we u een activeringscode. Daarmee kunt u uw spaarrekening activeren. Heeft u de activeringscode na 2 weken nog steeds niet gehad? Belt u dan met onze Spaar Service Desk.

Een tegenrekening is een betaalrekening op uw naam bij een bank in Nederland. Dit kan ook een en/of rekening zijn, die mede op uw naam staat. Om veiligheidsredenen kunt u alleen geld overboeken van uw Lloyds Bank Internet Spaarrekening naar uw tegenrekening.

Hebben wij een kopie van uw paspoort of identiteitskaart gekregen? En is uw eerste storting bij ons binnen? Na de controle krijgt u binnen 7 werkdagen een brief met de activeringscode. Als u na 2 weken nog steeds geen brief hebt ontvangen, belt u dan met onze Spaar Service Desk.

U kunt, nadat u onze brief met activeringscode heeft ontvangen, uw Internet Spaarrekening activeren. Dat gaat zo.

  1. Ga naar www.lloydsbank.nl/sparen
  2. Klik op ‘Rekening activeren’. Vul uw gebruikersnaam in
  3. Voer de activeringscode in die u per post van ons heeft ontvangen
  4. Vul de code in en klik op ‘Activeren’
  5. U kunt nu zelf een wachtwoord en veiligheidsvragen opgeven
  6. Vanaf nu kunt u uw Internet Spaarrekening gebruiken

Door een bedrag te storten op uw spaarrekening, stuurt uw bank automatisch de gegevens van uw (eigen) betaalrekening aan ons door. Wij moeten volgens de wet uw naam- en adresgegevens controleren. Deze gegevens moeten overeenkomen met de betaalrekening en gegevens die u heeft opgegeven.

Uw activeringscode heeft een beperkte geldigheidsduur. Wij raden u aan de rekening zo spoedig mogelijk te activeren.

Ter controle vragen wij u een kopie van uw identiteitsbewijs toe te sturen per post of e-mail. 

Wij accepteren alleen een kopie van de voor- en achterkant een geldig paspoort of identiteitskaart. Een kopie van uw rijbewijs nemen wij niet in behandeling.

Lloyds Bank gaat zeer zorgvuldig om met de gegevens van haar klanten. Wij gebruiken de kopie van uw paspoort of identiteitskaart alleen om uw gegevens te controleren. Lloyds Bank maakt gebruik van een externe partij om de echtheid van uw paspoort of identiteitskaart te controleren. Door een kopie van uw paspoort of identiteitskaart met daarop uw pasfoto toe te sturen, geeft u Lloyds Bank toestemming deze kopie aan de externe partij ter beschikking te stellen.

Een kopie van de voor- en achterkant van uw geldige paspoort of identiteitskaart kunt u toe sturen door:

  • Een digitale versie (scan of foto) te mailen naar legitimatie@lloydsbank.nl o.v.v. het rekeningnummer van uw Internet Spaarrekening
  • Een papieren kopie met vermelding van het rekeningnummer van uw spaarrekening te sturen naar:
    Lloyds Bank
    Antwoordnummer 39115
    1090 WC Amsterdam (postzegel is niet nodig)

Lloyds Bank maakt gebruik van een externe partij om de echtheid van uw paspoort of identiteitskaart te controleren. Door een kopie van uw paspoort of identiteitskaart met daarop uw pasfoto toe te sturen, geeft u Lloyds Bank toestemming deze kopie aan de externe partij ter beschikking te stellen.

Iedere bank moet jaarlijks bepaalde gegevens van haar klanten doorgeven aan de Belastingdienst. Daarvoor hebben wij uw Burgerservicenummer nodig. Meer informatie hierover vindt u op www.burgerservicenummer.nl.

In- en uitloggen op uw spaarrekening

  1. Klik op 'Inloggegevens vergeten?' op de inlogpagina
  2. Klik op 'Wachtwoord en veiligheidsvragen opnieuw instellen'
  3. Voer uw gebruikersnaam in en klik op 'Bevestigen'
  4. U dient vervolgens uw geboortedatum en postcode in te voeren. Let op dat u de postcode met hoofdletters schrijft en een spatie tussen cijfers en letters laat.
  5. U ontvangt een SMS met een mTAN
  6. Vul de mTAN in. U kunt nu uw wachtwoord en veiligheidsvragen opnieuw instellen

Als u uw gebruikersnaam niet meer weet, stuur een e-mail van het e-mailadres dat bij ons bekend is naar sparen@lloydsbank.nl.

Als uw rekening geblokkeerd is, bel ons op. Voor de veiligheid van uw gegevens lossen we dit niet online of via e-mail op.

Bij- en afschrijvingen en jaaroverzicht van uw spaarrekening

  1. Log in op internetbankieren
  2. Klik op ‘Rekeninghistorie’. De rekeninghistorie geeft een overzicht van de afgelopen 30 dagen
  3. Wilt u een andere periode zien? Dan selecteert u een andere zoekperiode
  1. Log in op internetbankieren
  2. Klik op ‘Jaaroverzicht’
  3. Klik op het nummer van uw Internet Spaarrekening
  4. Klik op ‘Afschriftnummer xxxx-x’. Dit is een pdf-bestand. Hierin vindt u al uw gegevens die u nodig heeft voor uw belastingaangifte. U kunt dit bestand direct openen of eerst opslaan

Wijzigingen doorgeven

Wij mogen uw naam alleen veranderen als u officieel een andere naam hebt. Stuurt u ons daarom een kopie van uw trouwcertificaat of uw naamsveranderingdocument. U moet de kopie bij uw gemeente laten waarborgen. Een gewone kopie is niet geldig. Uw gegevens moeten wel blijven kloppen met de gegevens op uw tegenrekening. Deze zullen dus ook moeten worden aangepast.

Stuur de kopie naar:
Lloyds Bank
Spaar Service Desk
Postbus 93020
1090 BA Amsterdam

Als wij uw naam veranderd hebben, sturen we u de kopie terug. 

Toen u de Internet Spaarrekening opende, heeft u een betaalrekening opgegeven als tegenrekening. Als u uw spaargeld wilt opnemen, doet u dat via die rekening. Wilt u uw spaargeld via een andere betaalrekening opnemen? Dan kunt u dat zelf veranderen. 

  1. Log in op uw Internet Spaarrekening
  2. Klik op ‘Rekeninginformatie’
  3. Klik op ‘Tegenrekening’
  4. Klik op ‘Tegenrekening wijzigen’
  5. Verander het rekeningnummer
  6. Wij sturen een sms met een mTAN naar uw mobiele telefoon
  7. Vul de mTAN in
  8. Vervolgens doet u een storting van uw nieuwe tegenrekening. Als wij deze kunnen verwerken is uw rekeningnummer veranderd
  1. Log in op uw Internet Spaarrekening
  2. Klik op 'Uw Gegevens'
  3. Klik op 'Wachtwoord wijzigen'
  4. Verander uw wachtwoord
  5. U ontvangt een SMS met een mTAN
  6. Vul de mTAN in

U kunt uw mobiele telefoonnummer alleen veranderen door ons een mail vanuit uw beveiligde mailbox te sturen. Wij veranderen het telefoonnummer dan zo snel mogelijk.

  1. Log in op uw Internet Spaarrekening
  2. Klik op ‘Mailbox’
  3. Open uw beveiligde mailbox
  4. Kies bij onderwerp voor 'wijziging mobiele telefoonnummer' en stuur ons een e-mail met het nieuwe mobiele nummer. Wij zullen vervolgens uw mobiele nummer aanpassen

U kunt uw Internet Spaarrekening op ieder moment sluiten of opheffen. Stuur ons daarvoor een mail vanuit uw beveiligde mailbox:

  1. Log in op uw Internet Spaarrekening
  2. Klik op ‘Mailbox’
  3. Open uw beveiligde mailbox
  4. Kies als onderwerp 'Sluiting van de rekening' en stuur ons een e-mail met uw rekeningnummer en reden van opheffing

Verhuist u binnen Nederland? Geef dan zo snel mogelijk uw nieuwe adres aan ons door.

  1. Log in op uw Internet Spaarrekening
  2. Klik op 'Uw Gegevens'
  3. Kies 'Persoonlijke gegevens' en vervolgens 'Persoonlijke gegevens aanpassen'
  4. Verander uw adres
  5. U ontvangt een SMS met een mTAN 
  6. Wij sturen een sms met een mTAN naar uw mobiele telefoon.
  7. Vul de mTAN in

Een van de voorwaarden bij uw Internet Spaarrekening is dat u in Nederland woont. Als u naar het buitenland verhuist, moet u uw Internet Spaarrekening daarom sluiten. Stuur ons daarvoor een mail vanuit uw beveiligde mailbox.

  1. Log in op uw Internet Spaarrekening
  2. Klik op ‘Mailbox’
  3. Open uw beveiligde mailbox
  4. Kies als onderwerp 'Sluiting van de rekening' en stuur ons een e-mail met uw rekeningnummer

Wanneer u een wijziging in uw persoonlijke gegevens doorvoert, vragen wij u eenmalig om uw inkomensgroep aan ons door te geven. Dit doen wij in verband met de Wet ter voorkoming van Witwassen en het Financieren van Terrorisme (WWFT). In het kader van de WWFT moeten alle banken in Nederland verplicht een risicoprofiel van klanten opstellen. Lloyds Bank gebruikt hiervoor onder andere de door de klant opgegeven inkomensgroep en vraagt deze op tijdens een contactmoment met de klant. U hoeft uw inkomensgroep alleen door te geven als wij deze nog niet eerder van u hebben ontvangen.

Geld storten en opnemen

U kunt vanaf elke Nederlandse bankrekening geld overmaken naar uw Internet Spaarrekening. Om veiligheidsredenen kunt u geen geld overmaken vanaf een buitenlandse rekening. Geld opnemen kan alleen via de betaalrekening die u ons heeft opgegeven. U maakt geld over van uw Internet Spaarrekening naar die betaalrekening. En u neemt het op van die betaalrekening.

Als u een betalingsopdracht aan ons geeft, voeren we die zo snel mogelijk uit. Indien wij uw overboekingsopdracht na 15.30 uur op een werkdag of op een dag die geen werkdag is ontvangen, wordt deze geacht te zijn ontvangen om 9.00 uur op de eerstvolgende werkdag.

Hoe snel het geld is overgemaakt, hangt ook af van hoe snel de bank werkt waar u de betaalrekening heeft. Daarnaast heeft u zelf invloed op de snelheid. Wilt u snel geld overmaken? Dan raden we u aan om de opdracht op een werkdag te geven. En niet direct voor het weekend of voor een feestdag. Want dan kan het langer duren om de opdracht te verwerken.

Nee, u kunt niet automatisch geld van uw Internet Spaarrekening laten afschrijven.

Vanwege veiligheidsredenen kunt u geen geld overmaken vanaf een buitenlandse rekening.

Als u geld overmaakt en het niet terugziet op uw Internet Spaarrekening, hebben wij het niet ontvangen. Daar kunnen wij niets aan veranderen. Belt u daarom met de bank waaraan u de opdracht hebt gegeven om geld over te maken.

Ook anderen kunnen geld overmaken naar uw Internet Spaarrekening. Ze hebben daarvoor alleen uw naam en rekeningnummer nodig.

De BIC code van Lloyds Bank is BOFSNL21002.

De BIC code wordt gevraagd op het moment dat u een buitenlandse betaling wilt doen. 

Rente op uw spaarrekening

Uw Internet Spaarrekening bij Lloyds Bank levert vanaf de allereerste dag al rente op. We schrijven de rente op 31 december bij op uw Internet Spaarrekening. Als u uw Internet Spaarrekening sluit, krijgt u de rente op de datum van sluiting.

Lloyds Bank berekent het bedrag van de rente heel precies. Elke dag berekenen we de rente over het bedrag dat dan op uw Internet Spaarrekening staat. Dat doen we met het rentetarief van die dag.

We schrijven de rente op 31 december bij op uw rekening. Als u uw Internet Spaarrekening sluit, krijgt u de rente op de datum van sluiting.

Nee, dat kan niet. Lloyds Bank kan uw rente alleen naar uw Internet Spaarrekening overmaken.

U krijgt op de Internet Spaarrekening een variabele rente. Dat betekent dat de rente iedere dag kan veranderen. We garanderen dus geen rentepercentage. Hoe hoog die rente is, hangt onder andere af van de situatie op de geld- en kapitaalmarkt. Onze rente is voor iedereen gelijk. Het maakt bij ons niet uit of u een nieuwe of bestaande klant bent.

U krijgt op de Internet Spaarrekening een variabele rente die iedere dag kan veranderen. Hoe hoog de rente is, hangt onder andere af van de situatie op de geld- en kapitaalmarkt. Op de website vindt u altijd de actuele spaarrente. Wanneer de rente wijzigt ontvangt u een e-mail in uw beveiligde mailbox. Om bij uw beveiligde mailbox te komen, logt u in en klikt u op ‘Mailbox’ en vervolgens op 'Beveiligde mailbox'.

Beveiliging van uw spaarrekening

Lloyds Bank heeft strenge beveiligingsregels. Als u inlogt, komt u in een beveiligde omgeving. Dat ziet u in de adresbalk van uw browser aan de ‘https’ en aan een dicht slotje. Als u Internet Explorer gebruikt, staat dat slotje in de onderste taakbalk. Lees meer veelgestelde vragen om uw gegevens nog beter te beveiligen.

Meer informatie over veilig bankieren vindt u de website 'Veilig Bankieren' van de Nederlandse Vereniging van Banken.

Controleer in de adresbalk van uw browser of het adres begint met ‘https’. Kijk in de adresbalk of op de onderste taakbalk of u een dicht slotje ziet. Als u dat ziet, is de internetverbinding met Lloyds Bank beveiligd. U kunt op het slotje klikken. Daarmee opent u het beveiligingscertificaat.

In de volgende situaties blokkeren we uw Internet Spaarrekening. Dat doen we voor de veiligheid van uw gegevens.

  • Als u drie keer achter elkaar de verkeerde inloggegevens intypt
  • Als u drie keer achter elkaar de verkeerde activeringscode intypt
  • Als wij of u denken dat uw gegevens zijn misbruikt

Als uw rekening geblokkeerd is, bel ons even op. Voor de veiligheid van uw gegevens lossen we dit niet online of via e-mail op.

  • Zorg voor een goed anti-virusprogramma op uw computer. Installeer direct alle updates. 
  • Schrijf uw wachtwoord niet op en ga zorgvuldig om met uw gebruikersnaam.
  • Schrijf de antwoorden op de beveiligingsvragen niet op. 
  • Bewaar deze gegevens ook niet op uw computer.
  • Installeer geen programma’s waarmee u gegevens codeert.

Wij beschermen uw persoonlijke gegevens op onze internetpagina’s met SSL-encryptie. Dat ziet u aan het gele slotje in uw scherm. SSL staat voor Secure Sockets Layer.

  • Neem direct contact met ons op
  • Verander direct uw wachtwoord en beveiligingsvragen voor internetbankieren

mTAN

Uit veiligheidsoverwegingen sturen wij u in bepaalde gevallen een mTAN. Dit is een sms-bericht dat u op uw mobiele telefoon ontvangt met daarin een code: de mTAN. Voor de veiligheid blijft de mTAN maar 10 minuten geldig. We sturen de mTAN alleen naar een Nederlands mobiel telefoonnummer.

Wanneer er duidelijk om een mTAN wordt gevraagd, ontvangt u binnen 10 minuten een SMS met de mTAN. Heeft u binnen 10 minuten geen sms van ons gehad? Probeer het op een later moment nog eens. Lukt het dan nog steeds niet? Neem contact met ons op.

Het depositogarantiestelsel

Lloyds Bank is een handelsnaam die in Nederland wordt gebruikt door Bank of Scotland plc. Bank of Scotland plc is een Britse bank en net als Nederland heeft het Verenigd Koninkrijk een depositogarantiestelsel, genaamd: ‘Financial Services Compensation Scheme’ (FSCS). Dat garandeert uw spaargeld in Britse ponden. Als de bank niet meer aan haar betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen, is uw spaargeld bij Lloyds Bank gegarandeerd tot £ 85.000,-. In het FSCS-leaflet wordt verwezen naar het zgn. FRN nummer. Het FRN nummer van Bank of Scotland plc is 169628. 

Het precieze bedrag in euro’s hangt af van de wisselkoersen. Als het Britse pond minder waard wordt, kan het bedrag in euro’s lager worden. Als het Britse pond meer waard wordt, kan het bedrag in euro’s hoger worden. Op Bank of England vindt u de actuele wisselkoers.

In euro’s, voor uw deposito’s bij Lloyds Bank in Nederland.

In Britse ponden, voor deposito’s bij onderdelen van Bank of Scotland plc in het Verenigd Koninkrijk.

De gelden worden uitbetaald conform de wisselkoers op de dag waarop de bank niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen. Tussen deze datum en de datum van uitbetaling kan de wisselkoers wijzigen.

De regels van het Britse depositogarantiestelsel stellen dat, in geval dat de bank niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, de meeste tegoeden binnen zeven dagen worden uitbetaald en in meer complexe gevallen binnen 20 werkdagen. Er geldt echter een uitzondering voor uitbetalingen in andere valuta (in dit geval de euro).

Daarom zal de uitbetaling in euro’s mogelijk langer duren dan de hierboven gestelde termijnen. In Europees verband is afgesproken dat de uitbetaling in andere valuta (in dit geval de euro) wordt gecoördineerd door de uitvoerder van het depositogarantiestelsel in dat land. In Nederland is dat De Nederlandsche Bank. De uitbetaling zal dus plaatsvinden door De Nederlandsche Bank. In een dergelijke situatie ontvangt u bericht van De Nederlandsche Bank en hoeft u zelf geen actie te ondernemen.

Nee, er is geen rentevergoeding over de periode vanaf het moment dat de bank niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen tot het moment van uitbetaling.

U kunt meer informatie vinden op de website van het FSCS.

In sommige gevallen kan een tegoed worden beschouwd als ‘tijdelijk hoog tegoed’ (bijvoorbeeld als gevolg van de verkoop van een woning, erfenis of verzekeringsuitkering). Een dergelijk tegoed kan tijdelijk tegen een hogere limiet (£ 1.000.000,-) beschermd worden gedurende zes maanden nadat het bedrag op uw rekening is bijgeschreven, of vanaf het moment dat een dergelijk bedrag wettelijk overdraagbaar is geworden.

Dit geldt vanaf 3 juli 2015. Meer details vindt u op de FSCS website en in het FSCS leaflet.

Indien de gelden zijn ondergebracht bij Halifax, Intelligent Finance (IF), Birmingham Midshires (BM Savings), Bank of Scotland, Bank of Scotland Private Banking, Bank of Scotland Germany, Bank of Wales of St. James’s Place Bank, evenals bepaalde tegoeden bij AA Savings en Saga worden in het geval dat de bank niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen alle tegoeden opgeteld en tot maximaal £ 85.000,- uitgekeerd.

Nee, u spaart bij Bank of Scotland plc. Bank of Scotland plc en Lloyds Bank plc maken allebei deel uit van Lloyds Banking Group, maar hebben allebei een eigen bankvergunning.
Bank of Scotland plc gebruikt de handelsnaam Lloyds Bank in Nederland sinds 2013 voor spaarproducten en vanaf 2014 ook nieuwe hypotheken. Uw spaargeld bij Bank of Scotland plc wordt niet opgeteld bij uw eventuele spaargeld bij Lloyds Bank plc, aangezien Bank of Scotland plc en Lloyds Bank plc twee verschillende juridische entiteiten zijn.

Common Reporting Standard (CRS)

Common Reporting Standard (CRS) is een internationale standaard voor de uitwisseling van financiële gegevens. De internationale standaard is een wereldwijd automatisch uitwisselingssysteem met als doel het voorkomen van belastingontduiking en het behouden van de integriteit van belastingsystemen. De standaard is ontwikkeld door de Organisatie voor Europese Economische Samenwerking (OECD) in juli 2014.

CRS is alleen op u van toepassing als u belastingingezetene bent in een ander land. Als u belastingingezetene bent in een ander land, dan moet u doorgeven in welk land of in welke landen dat het geval is en moet u ons uw TIN (Tax Identification Number) of een equivalent hiervan doorgeven.

Belastingingezetene kan verschillende betekenissen hebben in verschillende landen. Als u hier meer over wilt weten, kunt u om advies vragen aan uw belastingadviseur.

Uw Tax Identification Number (of een equivalent) is een uniek identificatienummer dat wordt gebruikt in de administratie van de belastingdienst.

U moet uw TIN doorgeven omdat u heeft aangegeven dat u belastingingezetene bent in een ander land. Wij zijn daarom verplicht om deze informatie op te vragen en te rapporteren.

CRS is niet in alle landen van kracht. Als u belastingingezetene bent in een land dat niet op de lijst staat, neem contact met ons op. 

  • Naam
  • Adres
  • Geboortedatum
  • Tax Identification Number (of een equivalent)
  • Het rekeningnummer of een equivalent
  • De naam of het lokale tax identification nummer van de financiële instelling
  • Het saldo op de rekening of de hoogte van betalingen op de rekening aan het eind het jaar of van een andere toepasselijke periode
  • Het bruto bedrag van betalingen op de rekening.

Wij rapporteren rechtstreeks aan de Nederlandse Belastingdienst. De Belastingdienst geeft deze informatie verder door aan de betreffende belastingdienst in het buitenland.

Deze informatie wordt verstrekt op het moment dat u een spaarrekening opent en u ons informeert dat u belastingingezetene bent in een ander land.

U bent verplicht ons op de hoogte te stellen als uw persoonlijke gegevens of uw status als belastingingezetene wijzigen. Neem hiervoor contact met ons op. 

U moet ons een schriftelijke bevestiging opsturen als u uw status als belastingingezetene wilt wijzigen. Dit kan via de beveiligde mailbox of per e-mail.

 U hoeft geen bewijs aan te leveren. Een schriftelijke bevestiging is voldoende.

Voor meer informatie kunt u terecht bij uw belastingadviseur of op de website van de Nederlandse Belastingdienst.

Foreign Account Tax Compliance Act. (FATCA)

FATCA heeft als doel te verzekeren dat Amerikaanse staatsburgers of personen die belastingplichtig zijn in de V.S. de juiste hoeveelheid Amerikaanse belasting betalen. Om aan de eisen van deze wet te voldoen moet Lloyds Bank gegevens over bepaalde rekeningen van personen die de Amerikaanse nationaliteit hebben of die belastingplichtig zijn in de V.S. doorgeven aan de Nederlandse belastingautoriteiten. De Nederlandse belastingdienst geeft deze informatie vervolgens jaarlijks door aan de Amerikaanse belastingautoriteiten.

FATCA is bedoeld om de transparantie van fiscale informatie te verbeteren. 

Als de gegevens in onze administratie erop wijzen dat u de Amerikaanse nationaliteit bezit, belastingplichtig bent in de V.S. of geboren bent in de V.S., dan moeten wij contact met u opnemen om uw fiscale status in de V.S. te bevestigen. Het is ook mogelijk dat wij contact met u moeten opnemen als de informatie die we hebben onvoldoende is om uw fiscale status in de V.S. te bevestigen. Deze informatie kan betrekking hebben op welk product dan ook dat u binnen de Groep aanhoudt.

Als deze voorschriften op u van toepassing zijn, dan worden de eerste gegevens in 2015 uitgewisseld met onze belastingautoriteiten (voor rekeningen die werden aangehouden in 2014).

Als u de Amerikaanse nationaliteit bezit of belastingplichtig bent in de V.S., dan moeten wij de volgende gegevens doorgeven: uw naam, uw Amerikaanse fiscale nummer (Taxpayer Identification Number of TIN) of uw geboortedatum en adres, rekeningnummer, rekeningtegoed of waarde van de rekening betalingen die zijn verricht met betrekking tot uw rekening(en).

Nee. Om aan de vereisten van de voorschriften voor privacybescherming te voldoen, moeten wij u laten weten dat uw gegevens worden, of kunnen worden, doorgegeven aan de Belastingdienst en daarna aan de Amerikaanse belastingautoriteiten. Omdat de doorgifte van deze informatie wettelijk verplicht is, hoeven wij hiervoor geen toestemming van de klant te verkrijgen.

Als wij niets van u horen tegen de uiterste datum die in de e-mail is aangegeven, zullen wij uw rekening, of uw rekeningaanvraag beëindigen. Tevens zullen wij uw gegevens moeten doorgeven aan de Belastingdienst. Zij zullen deze informatie vervolgens doorgeven aan de Amerikaanse belastingautoriteiten.

Als u wel antwoordt, dan zullen wij u schriftelijk bevestigen hoe u door de Amerikaanse belastingautoriteiten zal worden behandeld.

Als wij uw fiscale status in de V.S. niet kunnen vaststellen, dan nemen wij opnieuw contact met u op om u te vertellen waarom. U krijgt dan een nieuwe gelegenheid om de informatie te verstrekken die wij nodig hebben om uw fiscale status in de V.S. te bevestigen.

Als u denkt dat de gegevens die wij over u hebben onjuist zijn, neem dan contact met ons op via het telefoonnummer dat in de e-mail is aangegeven en wij helpen u graag verder.

Het is mogelijk dat we in de toekomst contact met u moeten opnemen als uw omstandigheden veranderen, of als de gegevens die wij over u hebben veranderen. Als we opnieuw contact met u moeten opnemen, dan zullen we duidelijk uitleggen wat de reden is.

U moet veranderingen in de gegevens voor uw rekening(en) aan ons doorgeven. Daarmee kunnen wij uw fiscale status in de V.S. opnieuw beoordelen. Als blijkt dat de veranderde gegevens mogelijk invloed hebben op uw fiscale status, dan zullen wij opnieuw contact met u opnemen.

Uit onze gegevens blijkt dat u (mogelijk) de Amerikaanse nationaliteit bezit of belastingplichtig bent in de V.S. Als u denkt dat deze gegevens onjuist zijn, neem dan contact met ons op via het telefoonnummer dat in de e-mail is aangegeven.

Het TIN is het fiscale identificatienummer dat wordt gebruikt door de Amerikaanse belastingautoriteiten. Dit nummer wordt afgegeven door de sociale zekerheidsadministratie in de V.S. (Social Security Administration of SSA), of rechtstreeks door de Amerikaanse belastingautoriteiten (Internal Revenue Service of IRS).

Lloyds Bank kan klanten geen belastingadvies geven, zoals advies over de gevolgen die de FATCA kan hebben voor uw rekening(en). Het is uw eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of u professioneel advies nodig hebt en of u contact moet opnemen met een belastingadviseur. Meer informatie is ook beschikbaar op de website van de Amerikaanse belastingautoriteiten, de Internal Revenue Service.

Over Lloyds Bank

Wij zijn Lloyds Bank, onderdeel van Lloyds Banking Group. Een groep die in 2009 is ontstaan uit een fusie tussen een aantal bekende Britse financiële instellingen, waaronder Lloyds Bank en Bank of Scotland. Onze gezamenlijke geschiedenis gaat daarmee terug tot 1695.
Lloyds Banking Group is actief in zo'n 10 landen over de hele wereld, de meeste in Europa. In ons moederland Groot-Brittannië hebben we meer dan 30 miljoen klanten. Daar zijn we de grootste in betaal- en spaarrekeningen, hypotheken, persoonlijke leningen en credit cards. Dat Lloyds Bank onderdeel is van een grote instelling met zo veel kennis en ervaring heeft voordelen voor u. Zo hebben we een enorm netwerk en kunnen wij u efficiënt en professioneel helpen.

In Nederland zijn we al sinds 1966 actief op de zakelijke markt en sinds 1999 bieden we als eerste bank online hypotheken aan consumenten aan. In 2010 werd de Internet Spaarrekening aan het assortiment toegevoegd. Inmiddels hebben meer dan 100.000 Nederlanders een hypotheek bij ons afgesloten of een spaarrekening bij ons geopend.
Lloyds Bank is gevestigd in Amsterdam; er werken zo'n 100 mensen bij de Nederlandse vestiging.

Wij werken uitsluitend via internet en hebben geen bankkantoren in Nederland, Daardoor zijn onze kosten laag en kunnen wij een goede rente geven op uw Internet Spaarrekening.

Op www.lloydsbankinggroup.com vindt u meer informatie over de internationale activiteiten van de groep.