Veiligheid

U kunt bij ons veilig internetbankieren

Wij zorgen ervoor dat u bij ons veilig kunt internetbankieren. U beschermt uw computer tegen virussen en u gaat zorgvuldig met uw wachtwoord om. Zo zorgen we er samen voor dat uw geld veilig is en alleen u bij uw Internet Spaarrekening kunt. Hieronder leest u wat wij doen. Kijk ook wat u kunt doen!

  • Wij letten goed op uw gegevens. We gebruiken deze gegevens om uw aanvraag te verwerken en om te kunnen voldoen aan de wet en de voorwaarden.
  • Wij geven uw gegevens niet zomaar aan iemand anders. Wilt u hier meer over weten? Lees dan ons privacy statement.
  • Wij beschermen uw persoonlijke gegevens op onze internetpagina’s met SSL-encryptie. Dat ziet u aan het gele slotje in uw scherm. SSL staat voor Secure Sockets Layer.
  • U logt in met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Daarna moet u een beveiligingsvraag beantwoorden. Zo zorgen we ervoor dat alleen u bij uw gegevens kunt.
  • Bent u ingelogd, maar doet u niets in het scherm? Dan wordt u na 10 minuten automatisch uitgelogd. Zo zorgen we ervoor dat u niet per ongeluk ingelogd blijft, en dus dat er niemand anders bij uw gegevens kan. Wilt u toch verder bankieren? Dan logt u gewoon weer in.

Bankieren met een TAN-code

Als u wilt bankieren of uw persoonlijke gegevens wilt veranderen, kunnen wij een TAN-code naar uw mobiele telefoon sturen. U moet dus uw eigen mobiele telefoon bij u hebben. Let op: de code is maar 10 minuten geldig. Daarna kunt u de code niet meer gebruiken.

Fraude en oplichting

U kunt op verschillende manieren het slachtoffer worden van fraude. Hieronder geven wij een aantal voorbeelden van de soorten fraude die bestaan en hoe u zichzelf hiertegen kunt beschermen.

 

Phising

  • Wat is Phishing?

    Phishing is misschien wel de meest bekende vorm van internetfraude. Bij phishing probeert de fraudeur op verschillende manieren uw persoonlijke informatie te verkrijgen. Via bijvoorbeeld een link in een e-mail wordt u naar een naar een valse website verwezen. Slachtoffers vullen hier persoonlijke informatie in, omdat zij in de veronderstelling zijn dat zij op een legitieme website zitten. Vervolgens wordt het slachtoffer gebeld door de fraudeur, die zich voordoet als medewerker van een bank. Het slachtoffer wordt vervolgens overgehaald om informatie, bijvoorbeeld TAN-codes, af te staan of om een pinpas op te sturen. Met deze informatie kan de fraudeur overboekingen uitvoeren.

     

    Spear Phishing is een meer doelgerichte vorm van Phising. De fraudeur gebruikt informatie over u die te vinden is op social media accounts. Hierdoor kan een overtuigende e-mail worden gemaakt met uw naam en bijvoorbeeld specifieke details over uw functie. Het doel van deze e-mail is om u te overtuigen om vertrouwelijke informatie prijs te geven.

    Het is dan ook aan te raden om goed na te denken welke informatie u deelt door middel van sociale media zoals Facebook en LinkedIn.

    Voorbeelden van een phishing e-mail uit naam van Lloyds Bank vindt u hieronder. Uiteraard worden phishing e-mails ook uit naam van andere banken of organisaties verzonden.

    openen sluiten
  • Waaraan herkent u Phishing?

    • U ontvangt een e-mail uit naam van een instelling, bijvoorbeeld een bank;
    • De e-mail bevat meestal schrijf- en of taalfouten;
    • De e-mail is vaak niet persoonlijk aan u gericht;
    • De e-mail bevat een waarschuwing of een verzoek om gegevens;
    • De e-mail bevat een link naar een website;
    • Het e-mailadres van de afzender is vaak afgeleid van het officiële e-mailadres van de instelling;
    • Nadat er informatie is ingevuld wordt u mogelijk gebeld door een persoon, die u probeert over te halen om uw codes af te staan of uw pinpas op te sturen.
    openen sluiten
  • Hoe kunt u zich tegen Phishing beschermen?

    • Beantwoord nooit e-mailberichten waarin om vertrouwelijke gegevens wordt gevraagd;
    • Verstrek nooit uw inlogcodes aan derden (ook niet telefonisch);
    • Stuur nooit uw pinpas of andere vertrouwelijke informatie, zoals een kopie van uw paspoort op;
    • Klik niet op links in verdachte e-mails (zie voorbeeld);
    • Controleer de transacties op uw bankrekeningen regelmatig ;
    • Controleer of de website versleuteling gebruikt . U kunt dit herkennen aan het “slotje” en aan https://
    openen sluiten

Malware

  • Wat is Malware?

    Malware is een verzamelnaam voor een aantal verschillende soorten kwaadaardige software. Op een ogenschijnlijk onschuldige manier kan deze malware op uw computer worden geïnstalleerd. Dit kan gebeuren door het downloaden van (gratis) software van internet of door het bezoeken van een website die is geïnfecteerd met malware. Via malware kan de fraudeur controle krijgen over uw computer, bankrekening en andere persoonlijke gegevens. Veel malware is tegenwoordig zo geavanceerd dat u niet doorheeft dat uw computer is “besmet”, totdat u ziet dat er betalingen zijn uitgevoerd die u niet herkent.

    openen sluiten
  • Ransomware

    Een bijzondere vorm van malware is Ransomware. Deze malware blokkeert uw computer en vraagt vervolgens -- geld om uw computer weer vrij te geven. Vaak wordt de indruk gewekt dat het bericht afkomstig is van een betrouwbare instantie, zoals de politie.

     

    Waaraan herkent u Malware?

    • De computer is traag of loopt vast;
    • Er verschijnen pop-ups in beeld;
    • Er staan onbekende bestanden of iconen op het bureaublad;
    • Er zijn e-mails verstuurd zonder uw medeweten;
    • De computer blokkeert en vertoont een melding.
    openen sluiten
  • Hoe kunt u zich tegen Malware beschermen?

    • Gebruik een goede antivirusscanner;
    • Zorg ervoor dat uw computer en software altijd up-to-date zijn;
    • Wees voorzichtig met downloaden van bestanden en bij het openen van bijlagen of afbeeldingen;
    • Klik niet op pop-up vensters;
    • Laat uw computer opschonen door een computerexpert zodra u vermoedt dat uw computer besmet is met een virus;
    • Maak geen gebruik van internetbankieren zodra u vermoedt dat uw computer besmet is met een virus.
    openen sluiten

Voorschotfraude

  • Wat is Voorschotfraude?

    U kunt een e-mail krijgen waarin staat dat u beschikking kunt krijgen over een erfenis, loterijprijs, gunstige lening of een ander geldbedrag. Ook kunt u een uitnodiging via social media krijgen, bijvoorbeeld via Linkedin. In het bericht wordt geprobeerd u over te halen een voorschot te betalen. Het voorschot is volgens de fraudeur nodig om onkosten, zoals douanekosten of een vliegticket, te betalen. Sommige fraudeurs doen zich voor als ambtenaar, bankmedewerker, militair of publieke functionaris om vertrouwen te scheppen bij hun slachtoffers. Ook is het mogelijk dat u een lening kunt krijgen via de oplichter. De fraudeur probeert u op deze manier te bewegen om bedragen naar hem/haar over te maken. Dit gaat vaak via een buitenlandse overboeking, of een overboeking via een Money transfer kantoor (bijvoorbeeld Western Union).

    openen sluiten
  • Waaraan herkent u Voorschotfraude?

    • U ontvangt een e-mail van een onbekende persoon;
    • Deze persoon doet zich bijvoorbeeld voor als een overheidsfunctionaris of bankmedewerker;
    • De e-mail is vaak geschreven in (slecht) Engels;
    • Er wordt een groot geldbedrag in het vooruitzicht gesteld;
    • Er moeten eerst bepaalde kosten worden voldaan voordat u beschikking krijgt over het beloofde geldbedrag.
    • Reageer nooit op e-mails waarin een geldbedrag wordt beloofd;
    • Maak nooit zomaar geld over naar een onbekend persoon.
    openen sluiten
  • Hoe kunt u zich tegen Voorschotfraude beschermen?

    • Reageer nooit op e-mails waarin een geldbedrag wordt beloofd;
    • Maak nooit zomaar geld over naar een onbekend persoon.
    openen sluiten

Marktplaatsfraude

  • Wat is Marktplaatsfraude?

    Een vorm van oplichting op internet die erg veel voorkomt is de zogenaamde ‘marktplaatsfraude’ of internetoplichting. Bij deze vorm van oplichting koopt u goederen (in een webshop of op een online marktplaats), maar worden deze na uw betaling niet geleverd. Óf u wordt overgehaald uw verkochte goederen op te sturen, maar u ontvangt vervolgens nooit geld.

    Soms proberen de oplichters u over te halen om uw goederen op te sturen, zonder dat het geld op uw rekening staat. Hiervoor wordt soms een bewijs van betaling vervalst. Op dit bewijs van betaling kan een logo van Lloyds Bank worden gebruikt. Bekijk een voorbeeld.

    openen sluiten
  • Hoe kunt u zich tegen marktplaatsfraude beschermen?

     

    Hoe meld u online fraude

     

    Als u denkt een frauduleus e-mailbericht te hebben ontvangen uit naam van Lloyds Bank, of u vermoedt dat u slachtoffer bent geworden van fraude, dan kunt u dit bij ons melden via sparen@lloydsbank.nl of hypotheek@lloydsbank.nl. Wij nemen uw melding dan in onderzoek. Als u daadwerkelijk slachtoffer bent geworden van fraude of oplichting, doe dan aangifte bij de politie.

    openen sluiten
alles openen alles sluiten