Zowel bij consumenten die woonruimte ter beschikking kunnen stellen, als bij consumenten die woonruimte zoeken, is er steeds meer belangstelling voor de optie van duo wonen. Dit blijkt uit onderzoek onder een representatief deel van de Nederlandse bevolking, uitgevoerd door CG Selecties in opdracht van Lloyds Bank.

Duo wonen

Vooral onder jongeren is de woningproblematiek is op dit moment groot. Een van de oplossingen hiervoor is het verhogen van het aantal nieuw te bouwen woningen. Maar de doorlooptijd van deze oplossing is relatief lang en biedt jongeren op korte termijn onvoldoende woonperspectief. Een van de oplossingen die zou kunnen bijdragen de bestaande woonproblematiek te verlichten is te stimuleren dat consumenten, die op dit moment over een woning beschikken met meer ruimte dan men zelf nodig heeft, deze ruimte geschikt maken om te verhuren.

Belangstelling aan beide zijden relevant

In opdracht van Lloyds Bank heeft onderzoeksbureau CG Selecties onderzoek gedaan. Uit het onderzoek blijkt dat 35% van hen die over woonruimte beschikken in beginsel bereid zijn een deel hiervan te verhuren. Opvallend hierbij is dat als de woonruimte op dit moment al direct geschikt is voor (deel-)verhuur, maar liefst 44% in beginsel bereid is de optie van verhuur in overweging te nemen.

Belangrijkste motief is financieel

De Stichting Statiegeld op Jeugd (SOJ) stimuleert woningdelen al geruime tijd vanuit het idee van wederkerigheid tussen jongeren en ouderen. Hierbij wordt vooral gewezen op het feit dat deze vorm van woningdelen de vereenzaming van ouderen kan tegengaan en ouderen in staat stelt langer zelfstandig te blijven wonen. Bijvoorbeeld doordat de huurder helpt om de tuin te onderhouden en af en toe een boodschap kan doen.

Uit het landelijk onderzoek blijkt dat ook het financiële motief een belangrijke impuls kan zijn om het duo wonen te bevorderen. Voor huurders wordt duo wonen bij 67% van de respondenten als interessante optie gezien, omdat wordt verwacht dat de woonlasten lager zullen zijn dan de koop van een woning, of het huren van een zelfstandige woning. Voor degenen die al over woonruimte beschikken, wordt de mogelijkheid om deze woonruimte deels te verhuren ook positief beoordeeld. Als mogelijke redenen worden hiervoor het meest genoemd:

  • Extra inkomen (74%)
  • Besparing op woonlasten (69%)
  • Het bijdragen aan voorkoming van eenzaamheid (38%)
  • Voorkomen dat de eigenaar moet verhuizen naar een kleinere woning (35%)

Belangrijkste bezwaar is beperking privacy

Onderzocht zijn ook de belangrijkste belemmeringen om het percentage duo wonen daadwerkelijk wonen te verhogen.

Bij potentiële verhuurders liggen de belangrijkste bezwaren als volgt:

  • De verwachting minder privacy te hebben (92%)
  • Het eventueel lastiger worden de woning te verkopen (46%)

Aan de zijde van de potentiële huurders worden als nadelen van duo wonen gezien:

  • Het hebben van minder privacy (84%)
  • Het naar verwachting minder vierkante meters woonruimte hebben dan eigenlijk gewenst (57%)

Meerdere instrumenten inzetten

Tom Starink, Head of Marketing & Business Development van Lloyds Bank, “Ik denk dat het voor een gezonde samenleving belangrijk is dat jongeren een realistisch perspectief hebben op zelfstandige woonruimte. Plannen om de bouwcapaciteit fors op te voeren zijn hiervoor nodig, maar het is niet realistisch te verwachten dat daarmee het beoogde perspectief op korte termijn kan worden geboden. Ik denk dat we als samenleving vooral meerdere, mogelijke (deel-)oplossingen moeten omarmen. Het bevorderen van duo wonen kan zo’n deeloplossing zijn.

Als financiële branche kunnen wij zo’n deeloplossing bevorderen door de financiering van de verbouwing van een woning om deze geschikt te maken voor duo wonen, gemakkelijker te maken. En door bijvoorbeeld in die situaties de hypotheekvoorwaarden aan te passen, zodat duo wonen ook door de financiële instelling die de hypotheek heeft verstrekt, wordt toegestaan. Wij gaan onderzoeken of wij zelf ook aanpassingen kunnen doen in onze producten en voorwaarden om beter tegemoet te komen aan dit soort ontwikkelingen.”

Amsterdam, 18 augustus 2021

Meer informatie

Lloyds Bank, afdeling Marketing
T: 020 462 23 66
E: marketing@lloydsbank.nl