Het afgelopen jaar was er een forse stijging in (online) fraude en oplichting in het betalingsverkeer. Volgens de Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) werd in 2020 voor €39,5 miljoen aan schade geleden.

Bankhelpdeskfraude (spoofing) kwam in 2019 weinig voor maar nam in 2020 toe. Spoofing is een manier van fraude waarbij de oplichter een andere identiteit aanneemt. Oplichters kunnen iemand bijvoorbeeld bellen vanaf een bestaand telefoonnummer van een bank. Daarna doen zij zich voor als bankmedewerker met het doel mensen geld afhandig te maken. Ook phishing, waarbij mensen naar een neppagina van de bank worden geleid om informatie te stelen, zorgde voor veel schade.
Lees meer op de website van de NVB

 

Tips voor veilig sparen

Heeft u een Internet Spaarrekening bij ons? Lees dan onze tips hoe u zich tegen de verschillende vormen van fraude kunt beschermen en wat u kunt doen als u slachtoffer bent geworden van fraude.

Alles over veilig sparen