Welke documenten zijn nodig voor uw hypotheekaanvraag?

Om uw hypotheekaanvraag te beoordelen hebben wij documenten van u nodig. U leest in uw persoonlijk indicatieve hypotheekaanbod welke documenten wij specifiek van u nodig hebben.

De onderstaande veelvoorkomende situaties geven aan welke documenten belangrijk zijn, de volledige stukkenlijst en de vereisten van de documenten kunt u ook op deze pagina downloaden.

Welke documenten zijn altijd nodig? ­­

  • De ondertekende renteverklaring (onderdeel indicatief hypotheekaanbod)
  • Een kopie voor- en achterkant van een geldig identiteitsbewijs of paspoort (geen rijbewijs)
  • Een overzicht van uw eigen vermogen en eigen middelen
  • Een taxatierapport van de woning
  • Koopovereenkomst (bij een bestaande woning)
  • Het voorlopige koopcontract of de koop/aanneemovereenkomst (bij nieuwbouw)
  • Een werkgeversverklaring (niet ouder dan 3 maanden)
  • Heeft u een contract voor bepaalde tijd (zonder intentieverklaring), of bent u uitzendkracht? 
    • Jaaropgaven van de laatste 3 jaar van uw werkgever(s) of uitkering(en)
    • Een kopie van de arbeidsovereenkomst
  • Uw laatste salarisoverzicht of salarisstrook (niet ouder dan 3 maanden)
  • Een bijschrijving van het salaris op uw bankrekening die overeenkomt met de hierboven genoemde salarisstrook. Let hierbij op het volgende:
    • er mag niets worden gecorrigeerd of doorgehaald
    • uw naam, IBAN en datum duidelijk zichtbaar zijn
  • Een bijschrijving van het salaris op uw bankrekening. Dit kunt u laten zien met een kopie van het bankafschrift, of een overzicht van internetbankieren. Let hierbij op het volgende:
    • het bankafschrift mag niet ouder dan 3 maanden zijn
    • het inkomen dat op het bankafschrift staat, moet kloppen met het netto inkomen zoals het op de betreffende salarisstrook staat
    • op het bankafschrift mag niets worden gecorrigeerd of doorgehaald
    • op het bankafschrift moeten uw naam, IBAN en datum duidelijk zichtbaar zijn
  • De beslissing van UWV waarin staat dat u bijvoorbeeld een WW- of WIA-uitkering krijgt
  • Gegevens over uw AOW, VUT of (pre)pensioen door middel van het Uniform Pensioen Overzicht (UPO) of een overzicht van mijnpensioenoverzicht.nl
  • Een bijschrijving van de uitkering op uw bankrekening die overeenkomst met het uitkeringsoverzicht. Let hierbij op het volgende:
    • het bankafschrift mag niet ouder dan 3 maanden zijn
    • op het bankafschrift mag niets worden gecorrigeerd of doorgehaald
    • op het bankafschrift moeten uw naam, IBAN en datum duidelijk zichtbaar zijn
  • Uw jaarrekeningen van de afgelopen 3 boekjaren
  • Uw aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar
  • Uw aanslagen inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar
  • Prognose lopend boekjaar
  • Recent uittreksel Kamer van Koophandel
  • Indien u korter dan 3 jaar maar langer dan 1 jaar zzp’er bent, dienen de bovenstaande stukken te ontvangen voor de jaren dat u als zzp’er inschreven bent. Aanvullend dienen wij een inkomensverklaring te ontvangen die is opgemaakt door één van de door NHG aangewezen deskundige partijen
  • Een door beide partijen getekend convenant
  • Akte van verdeling
  • Beschikking van de Rechtbank
  • Inschrijvingsbewijs gemeente