Veelgestelde vragen

Verhuurhypotheek

  • Ja, met de Verhuurhypotheek kunt u maximaal 75% van de marktwaarde in verhuurde staat lenen. De marktwaarde in verhuurde staat is altijd lager dan de ‘normale’ marktwaarde zonder huurders.

    Voorbeeld:

    De waarde van een woning is € 220.000,-. Een taxateur stelt de waarde van deze woning in verhuurde staat vast op € 180.000,-. U mag maximaal 75% van de waarde in verhuurde staat (0,75 x € 180.000,- = € 135.000) lenen. Dit betekent dat u minimaal
    € 85.000,- aan eigen geld nodig hebt. Daarnaast betaalt u nog de kosten koper.

  • Over de waarde van de woning betaalt u belasting in box 3 ‘sparen en beleggen’. De waarde van de woning wordt gezien als een bezitting en de hypotheek als een schuld. Over het saldo van uw bezittingen en schulden betaalt u vermogenrendementsheffing. U heeft geen recht op hypotheekrenteaftrek en u hoeft uw huurinkomsten niet op te geven. Meer informatie vindt u op de website van de Belastingdienst.

  • Ja, naast uw eigen woning toe mag u voor 5 woningen een Verhuurhypotheek van Lloyds Bank afsluiten. Voor deze 5 te verhuren woningen samen mag u maximaal € 2.000.000,- lenen.

  • Nee, de woning die u met de Verhuurhypotheek koopt moet permanent worden verhuurd. Tijdelijke verhuur of verhuur voor korte periodes bijvoorbeeld via AirBnB is niet toegestaan.

  • In principe heeft u geen vergunning nodig. U kunt dit voor de zekerheid navragen bij uw gemeente.

  • Uw financieel adviseur weet welke documenten u moet aanleveren om een Verhuurhypotheek bij Lloyds Bank aan te vragen. 

  • Het is niet mogelijk om een Verhuurhypotheek af te sluiten met Nationale Hypotheek Garantie.

  • Als u dat wilt, mag u een overlijdensrisicoverzekering afsluiten bij de Verhuurhypotheek. Maar dat is niet verplicht.

Lloyds Hypotheken B.V.

  • Lloyds Hypotheken B.V. is een volle dochter van Bank of Scotland plc en maakt onderdeel uit van Lloyds Banking Group.

  • Lloyds Bank GmbH is een dochteronderneming van Lloyds Bank plc en maakt ook onderdeel uit van Lloyds Banking Group. Lloyds Bank GmbH is statutair gevestigd in Berlijn en staat onder toezicht van de Duitse toezichthouder Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht (Bafin). In Nederland moet Lloyds Bank GmbH zich houden aan de in Nederland geldende wet- en regelgeving. Hierop houden De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht.

  • Bank of Scotland plc heeft in Nederland vele jaren hypotheken verstrekt onder de handelsnamen Lloyds Bank en Bank of Scotland. Bank of Scotland plc is een Britse bank en heeft een Britse bankvergunning. Met de bankvergunning van Bank of Scotland plc en het bijbehorende Europese paspoort is het mogelijk om ook in Nederland te werken. Door de brexit komt het recht om hypotheken in Nederland te verstrekken, te vervallen. Om dit te voorkomen, is in Duitsland een nieuwe bank opgericht, Lloyds Bank GmbH. Deze nieuwe bank heeft in 2019 een bankvergunning en Europees paspoort van de Duitse toezichthouder ontvangen en is geautoriseerd om ook in Nederland te opereren. Op deze manier kunnen de activiteiten in Nederland voor huidige en toekomstige klanten worden voortgezet.

  • Door de onduidelijkheden rondom de brexit en om tijdens het aanvragen van de Duitse bankvergunning hypotheken te kunnen blijven verstrekken, zijn tussen 22 oktober 2018 en 24 maart 2019 nieuwe hypotheekaanbiedingen uitgebracht via Lloyds Hypotheken B.V. Om alle activiteiten op de Nederlandse markt onder te brengen bij Lloyds Bank GmbH, hebben wij besloten uw hypotheek over te dragen. De dienstverlening aan u wordt ongewijzigd voortgezet.

  • Hypotheken van Lloyds Hypotheken B.V. worden omstreeks 7 mei 2020 overgedragen aan Lloyds Bank GmbH.

  • De product- en acceptatievoorwaarden blijven gelijk en de naam van uw hypotheek en uw leningnummer veranderen niet. Ook blijft de dienstverlening rondom uw hypotheek ongewijzigd. De enige verandering is dat uw hypotheekverstrekker Lloyds Bank GmbH wordt. In de praktijk merkt u weinig van deze verandering.

  • Ja, dezelfde mensen blijven voor u werken. U kunt dus nog steeds contact opnemen met ons kantoor in Nederland.

  • Wij blijven met u corresponderen in het Nederlands.

  • U heeft Lloyds Hypotheken B.V. gemachtigd om de betalingen voor uw hypotheek automatisch van uw rekening af te schrijven. Op deze machtiging veranderen wij de bedrijfsgegevens van Lloyds Hypotheken B.V. in de bedrijfsgegevens van Lloyds Bank GmbH. Daardoor kan Lloyds Bank GmbH de betalingen voor uw hypotheek bij u incasseren. Dit gebeurt automatisch. U hoeft hier dus zelf niets voor te doen.

  • Dan kunt u tot 1 mei 2020 op de volgende twee manieren bezwaar maken:

    • Door een brief te sturen naar de Hypotheek Service Desk van Lloyds Bank, Antwoordnummer 39115, 1090 WC Amsterdam (een postzegel is niet nodig)
    • Door een e-mail te sturen naar hypotheek@lloydsbank.nl

    Nadat wij uw bezwaar hebben ontvangen, beëindigen wij de automatische afschrijving van uw betalingen. Daarna moet u de betalingen voor uw hypotheek elke maand zelf naar ons overmaken. Om te voorkomen dat u een betaling mist, raden wij u aan om de automatische afschrijving van uw betalingen door te laten lopen.

  • Wij zijn ervan overtuigd dat met de overdracht van uw hypotheek uw belang zo goed mogelijk wordt gediend. Maakt u zich hier toch zorgen over? Neem dan contact op met onze medewerkers van de Hypotheek Service Desk.

Voorwaarden

Zelf een hypotheek aanvragen

  • Het maken van de berekening via onze website kost u, als u de juiste informatie bij de hand heeft, ongeveer vijf minuten. Het aanvragen van een indicatief hypotheekaanbod duurt circa twintig minuten. Als u hulp nodig heeft, kunt u altijd terecht bij onze Hypotheek Service Desk, via telefoonnummer 020 200 83 88. Of stuur een e-mail naar hypotheekaanvraag@lloydsbank.nl
    Lees meer over het aanvragen van een hypotheek bij Lloyds Bank

  • Het online aanvragen van een indicatief hypotheekaanbod is eenvoudig, geheel vrijblijvend en kost u niets. U maakt online uw persoonlijke hypotheekberekening, eventueel met telefonische ondersteuning van onze Hypotheek Service Desk. U heeft hierbij gegevens over uw financiële situatie nodig, zoals de hoogte van uw inkomen en de waarde van het huis. U krijgt direct een inschatting van wat u maximaal kunt lenen. Daarna doorloopt u de kennis- en ervaringstoets. U moet hiervoor een account aanmaken. Na een succesvolle afronding van deze toets kunt u verder met uw hypotheekaanvraag. Uw indicatief hypotheekaanbod is binnen enkele werkdagen na het versturen van uw hypotheekaanvraag beschikbaar in uw online omgeving. U ontvangt een e-mail zodra het voor u klaar staat. In ons stappenplan vindt u een uitleg over het hele proces, van aanvraag tot passeren.

  • U kunt zoveel hypotheekberekeningen maken als u wilt. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

  • U betaalt ons € 325,- behandelkosten. U betaalt dit bedrag nadat u het bindend hypotheekaanbod heeft geaccepteerd en de akte bij de notaris heeft ondertekend.

  • Bij de Lloyds Bank Hypotheek kunt u energiebesparende maatregelen meefinancieren. Voorwaarde is dat de hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie wordt afgesloten. Let op: de rekenmodule op deze website houdt geen rekening met energiebesparende maatregelen. Wilt u deze meefinancieren? Neem dan contact op met de Hypotheek Service Desk.

  • Uw hypotheekaanbod ontvangt u geheel vrijblijvend en kosteloos. Maakt u geen gebruik van ons hypotheekaanbod? Dan hoeft u geen annuleringskosten te betalen. Wel betaalt u ons behandelkosten als u de hypotheek daadwerkelijk afsluit. Dit gebeurt na het ondertekenen van de akte bij de notaris. Daarnaast brengen wij eventueel bereidstellingsprovisie in rekening als u de geldigheidsduur van uw bindend hypotheekaanbod wilt verlengen. Verlengt u het bindend hypotheekaanbod? En is de rente op de datum van het indicatief hypotheekaanbod lager dan de rente op de datum dat u de akte bij de notaris ondertekent? Dan kost u dat 0,25% van het bedrag van uw hypotheek voor iedere maand waarmee u verlengt. Wij gaan er hierbij vanuit dat een maand 30 dagen heeft.

  • Wilt u de geldigheid van het bindend hypotheekaanbod verlengen? Dan kan het zijn dat u bereidstellingsprovisie moet betalen. Is de rente op de datum van het indicatief hypotheekaanbod lager dan de rente op de datum dat u de akte bij de notaris ondertekent? Dan kost u dat 0,25% van het bedrag van uw hypotheek voor iedere maand waarmee u verlengt. Wij gaan er hierbij vanuit dat een maand 30 dagen heeft.

  • U moet de waarde van een bestaand huis door een erkend taxateur laten vaststellen. De kosten van de taxatie zijn voor uw rekening. Het taxatierapport moet zijn opgemaakt door een persoon die daartoe bevoegd is en is ingeschreven in een van de volgende registers:

    - de stichting Nederlands Register van Vastgoed Taxateurs (NRVT);

    - de stichting Instituut Certificatie en Register Makelaar- Taxateur onroerende zaken (CRMT);

    - de stichting Certificering VBO Makelaars (SCVM);

    - de stichting Register Taxateurs Onroerende Zaken (SRTOZ).

    De taxateur mag op geen enkele manier betrokken zijn bij de transactie van de (ver)koop of financiering. Ook moet het taxatierapport gevalideerd zijn door een WEW-erkend validatie instituut en mag het taxatierapport op het moment van de hypotheekaanvraag niet ouder zijn dan zes maanden. De afstand tussen de te taxeren woning en de standplaats van de taxateur mag niet meer bedragen dan 20 kilometer. Voor de provincies Groningen, Friesland en Zeeland geldt een straal van 30 kilometer. Voor de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag geldt dat de taxateur in dezelfde plaats als de te taxeren woning gevestigd moet zijn.  
    Lees meer over waardebepaling

     

  • Daarvoor kunt u geen berekening maken op onze website. Voor het verhogen van uw hypotheek moet u een aanvraagformulier invullen.
    Lees meer over het verhogen van uw hypotheek

     

  • Als u uw eerste hypotheek niet bij Lloyds Bank heeft afgesloten, is het niet mogelijk om alleen een tweede hypotheek bij ons af te sluiten. Misschien is het oversluiten van uw huidige hypotheek naar Lloyds Bank een goede mogelijkheid om toch een extra bedrag te lenen voor bijvoorbeeld een verbouwing. Neem contact op met onze Hypotheek Service Desk om de mogelijkheden te bespreken.

  • Als expat is het onder voorwaarden mogelijk om een hypotheek bij Lloyds Bank af te sluiten. Vraag uw financieel adviseur naar de voorwaarden of neem contact op met onze Hypotheek Service Desk.

     

  • Heeft u de overwaarde van uw huidige huis nodig om een ander huis te kunnen kopen? Dan kunt u een overbruggingskrediet afsluiten als u aan onze voorwaarden voldoet. 
    Lees meer over het overbruggingskrediet

     

  • Een overlijdensrisicoverzekering is verplicht als u meer dan 80% van de marktwaarde van uw huis leent. Lloyds Bank biedt geen overlijdensrisicoverzekeringen aan. U mag zelf kiezen bij welke verzekeringsmaatschappij u deze verzekering afsluit.
    Lees meer over de overlijdensrisicoverzekering

Rente

  • Als de marktwaarde van uw woning is gestegen en/of uw hypotheek lager is geworden door een (extra) aflossing, dan kan het zijn dat uw hypotheek in een andere tariefklasse valt. Lees meer over de tariefklassen van Lloyds Bank.

    Lloyds Bank berekent en stelt aan het einde van elke maand de tariefklasse voor uw hypotheek vast. Bij het bepalen van uw nieuwe tariefklasse gaan we uit van de marktwaarde van de woning die bij ons bekend is.

    Als u wilt weten wat er in uw specifieke situatie mogelijk is, neem dan contact op met onze Hypotheek Service Desk.

  • Als de marktwaarde van uw woning is gestegen, dan kan het zijn dat uw hypotheek in een andere tariefklasse valt waardoor u minder rente betaalt. U kunt ons vragen de tariefklasse voor uw hypotheek te herzien als u kunt aantonen dat de verhouding tussen uw totale hypotheekbedrag en de marktwaarde van uw woning is gewijzigd. Dit toont u aan door middel van een origineel taxatierapport van een gecertificeerd taxateur en maximaal 6 maanden oud is aan te leveren. Als de hypotheekschuld lager is dan 65% van de waarde van de woning volstaat het aantonen van de WOZ-waarde samen met een Calcasa waardebepaling met betrouwbaarheidsindicatie gemiddeld of hoog. Voor de bepaling van uw nieuwe marktwaarde gaan wij uit van de laagste waarde van deze 2 stukken. 

    Wilt u meer weten over tariefklasse bepaling bij Lloyds Bank? Lees hier meer of neem contact op met onze Hypotheek Service Desk.

  • Nee. Lloyds Bank hanteert één rentetarief zowel voor nieuwe als bestaande klanten. Wel maken we onderscheid in tariefklassen. Hoe minder u leent ten opzichte van de waarde van uw woning, des te lager is de rente die we u aan kunnen bieden.

    Bekijk onze actuele rentetarieven.

  • Heeft u een Lloyds Bank Hypotheek en gaat u een nieuwe woning kopen? Dan kunt u bij ons in principe uw huidige hypotheekvoorwaarden ‘meeverhuizen’. 

    Lees meer over onze verhuisregeling.

    Wilt u weten wat er in uw specifieke situatie mogelijk is, neem dan contact op met onze Hypotheek Service Desk.

  • Bij hypotheken met een variabele rente stelt Lloyds Bank het nieuwe rentepercentage iedere maand opnieuw vast. Een variabele rente is vaak lager dan de vaste rente van dat moment. Een ander voordeel is dat de variabele rente kan dalen. Hierdoor betaalt u minder. Het nadeel is dat de variabele rente ook kan stijgen. Hierdoor kan het bedrag dat u iedere maand moet betalen opeens hoger worden. U loopt dus een renterisico. Wilt u liever meer zekerheid? Informeer dan naar de mogelijkheden om de rente voor een langere periode vast te zetten.
    Bekijk de actuele rentes
     

  • Een vaste rente blijft gelijk tijdens een afgesproken periode (de rentevastperiode). U weet dan voor een bepaalde tijd zeker welk bedrag u iedere maand moet betalen. In het algemeen geldt: hoe langer de rentevastperiode, hoe hoger de rente. Aan het einde van iedere rentevastperiode, kiest u voor een nieuwe rentevastperiode. Van tevoren is niet vast te stellen wat de rente in de nieuwe rentevastperiode zal zijn. Ook in dit geval loopt u dus een renterisico. 
    Bekijk de actuele rentes

  • Drie maanden voor uw rentevastperiode eindigt, ontvangt u van ons een brief met een renteaanbod. Deze brief ontvangt u ook digitaal via Mijn Hypotheek. Hierin bieden wij u standaard dezelfde rentevastperiode aan als u nu heeft. Als u dit zo wilt houden, dan hoeft u niks te doen. Maar u kunt ook voor een andere rentevastperiode kiezen.
    Lees meer over het einde van uw rentevastperiode

  • Wij passen automatisch de tariefklasse van uw hypotheek aan als deze door (extra) aflossingen of door de opgebouwde waarde van de spaarverzekering bij uw spaarhypotheek in een lagere tariefklasse valt. Wij controleren dit aan het einde van iedere maand voor al onze klanten met tariefklassen in hun hypotheek. Ook als de marktwaarde van uw huis is gestegen, kan uw hypotheek in een lagere tariefklasse vallen. U moet de hogere marktwaarde van uw huis dan eerst aantonen.
    Lees meer over het aanpassen van de tariefklasse

  • Lloyds Bank hanteert één rentetarief voor nieuwe en bestaande klanten. Wel maken wij onderscheid in tariefklassen. Hoe minder u leent ten opzichte van de marktwaarde van uw huis, hoe lager de rente is die u betaalt.
    Bekijk de actuele rentes

Aanpassen hypotheek

  • Soms betaalt u behandelkosten voor het wijzigen van uw hypotheek. In dit kostenoverzicht leest u in welke gevallen u deze kosten betaalt.

  • Tijdens de looptijd van uw hypotheek kan er veel veranderen: u gaat bijvoorbeeld verhuizen, u wilt uw aflosvorm wijzigen of u wilt uw huis verbouwen. Bekijk de mogelijkheden en hoe u een aanpassing van uw hypotheek aan ons doorgeeft.
    Alles over het aanpassen van uw hypotheek

  • Wij spreken met u af hoe lang uw hypotheek loopt. Dit wordt de looptijd genoemd. Meestal bedraagt de looptijd 30 jaar. Aan het einde van de looptijd (op de einddatum) moet u de hypotheek helemaal hebben afgelost. Wilt u de looptijd van uw hypotheek verlengen? Dan kunt u ons een e-mail of een brief sturen. Geef hierin antwoord op deze vragen:

    - Wat is de reden dat u uw hypotheek niet op de oorspronkelijke einddatum kunt aflossen?

    - Waarom denkt u uw hypotheek later wel te kunnen aflossen?

    - Wilt u uw aflosvorm (gedeeltelijk) omzetten naar een andere aflosvorm, zoals een annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek?

    Stuur daarnaast de volgende stukken mee:

    - Een kopie van het bankafschrift met de bijschrijving van het nettosalaris van u en/of uw partner

    - Als u in loondienst bent: een kopie van de salarisstrook van u en/of uw partner

    - Als u zelfstandig ondernemer bent: u meest recente aangifte Inkomstenbelasting

    - Als u binnen 10 jaar met pensioen gaat: een kopie van het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) van u en/of uw partner of een ander stuk waaruit blijkt hoe hoog het pensioeninkomen is.

    Let op: Het verlengen van de looptijd kan fiscale gevolgen hebben. Vraag een financieel adviseur wat dit voor u betekent.

  • Heeft u al een hypotheek bij Lloyds Bank en wilt u deze verhogen? Bijvoorbeeld om een verbouwing te financieren? Dat kan op twee manieren:

    U verhoogt uw hypotheek onderhands
    Heeft u uw hypotheek bij Lloyds Bank voor een hoger bedrag laten inschrijven bij de notaris? En is uw totale hypotheek met de verhoging gelijk aan of lager dan het bedrag waarvoor u de hypotheek heeft laten inschrijven? Dan hoeft u niet opnieuw naar de notaris voor uw hogere hypotheek en betaalt u geen notariskosten.

    U sluit een tweede hypotheek af
    Kunt u geen gebruikmaken van een hogere inschrijving op uw eerste hypotheek? Dan kunt u een tweede hypotheek afsluiten. Hiervoor moet u opnieuw naar de notaris en betaalt u notariskosten.

    Voor het verhogen van uw hypotheek moet u aan een aantal voorwaarden voldoen.
    Lees meer over het verhogen van uw hypotheek

  • Heeft u een ander huis gekocht? En wilt u uw hypotheek meenemen? Dan kunt u misschien van de verhuisregeling gebruikmaken.
    Lees meer over de verhuisregeling

  • U kunt uw verzoek e-mailen naar hypotheek@lloydsbank.nl onder vermelding van uw leningnummer. Of neem contact op met onze Hypotheek Service Desk via telefoonnummer 020 200 83 88.

  • De waarde van de kapitaalverzekering bij uw levenhypotheek wordt in mindering gebracht op uw hypotheek. Dit gebeurt nadat de omzetting naar de annuïteitenhypotheek of lineaire hypotheek definitief is afgerond. Wij kunnen de waarde niet vooraf verrekenen.
     

Extra aflossen

  • U kunt het af te lossen bedrag overmaken naar het rekeningnummer (IBAN) dat wij gebruiken om uw maandbedrag te incasseren. Vermeld in de omschrijving van uw overboeking uw leningnummer, het leningdeelnummer waarop u wilt aflossen en de tekst ‘Extra aflossing’. Per aflossing geldt een minimaal bedrag van € 100,-.
    Lees meer

  • Soms betaalt u ons een vergoeding voor het extra aflossen van uw hypotheek. U betaalt deze vergoeding als de rente die u voor uw hypotheek betaalt op het moment van aflossen hoger is dan de actuele rente en u niet voldoet aan de voorwaarden om onbeperkt extra te kunnen aflossen. Deze vergoeding wordt ook wel een boeterente genoemd.

  • Wij berekenen deze vergoeding op de volgende manier:

    Stap 1

    Eerst kijken wij welke actuele rente hoort bij de rentevastperiode die u nu heeft. Daarna kijken wij naar de actuele rente van zowel de kortere als langere rentevastperiode die hier het dichtst bij liggen. Dit is de naastbetere rente. Wij gaan hierbij uit van de rentes voor nieuwe leningen in uw tariefklasse met dezelfde aflosvorm. De hoogste van deze twee rentes is voor u het meest voordelig omdat de vergoeding daardoor lager uitvalt. Daarom gebruiken wij de hoogste rente als vergelijkingsrente. De vergelijkingsrente is altijd een vaste rente.

    Stap 2
    Vervolgens berekenen wij het bedrag dat u met uw rente van dit moment zou hebben betaald tot de datum dat die rente zou veranderen. Wij trekken daarvan het bedrag af dat u met de vergelijkingsrente zou betalen tot de datum dat uw rente zou veranderen.

    Stap 3
    U betaalt dit verschil niet in de toekomst, maar nu. Daarom rekenen wij het bedrag terug naar dit moment. Dit noemen wij de contante waarde. U betaalt dit bedrag tegelijk met het bedrag dat u eerder aflost.
    Lees meer over extra aflossen

  • Als u een hypotheek bij ons afsluit, dan kopen wij geld in om dit bedrag aan u te kunnen uitlenen. Wij kopen dit geld in voor dezelfde periode als u het leent (uw rentevastperiode). Hiervoor betalen wij rente. Als u eerder aflost dan afgesproken, dan moeten wij nog wel rente betalen totdat uw rentevastperiode is verstreken. Is de rente op dat moment hoger? Dan kunnen wij het geld opnieuw gebruiken en hoeft u geen vergoeding te betalen. Is de rente lager? Dan lopen wij rente mis. U betaalt dan een vergoeding om ons de rente te compenseren die wij zijn misgelopen. Deze kosten zijn nooit hoger dan het financiële nadeel dat wij hebben. U betaalt dus geen extra bedrag.
    Lees meer over extra aflossen

  • Vanaf 14 juli 2016 zijn er nieuwe regels in Europa voor hypotheken die zijn vastgelegd in de Mortgage Credit Directive (MCD). De vergoeding voor eerder aflossen mag sinds de inwerkingtreding van de MCD  niet hoger zijn dan het financiële nadeel dat hypotheekaanbieders daardoor hebben. Op 20 maart 2017 heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in de Leidraad ‘Vergoeding voor vervroegde aflossing van de hypotheek’ de uitgangspunten bekendgemaakt voor het berekenen van de vergoeding voor het eerder aflossen van (een deel van) een hypotheek of het aanpassen van de hypotheekrente. Wij volgen deze leidraad met terugwerkende kracht tot 14 juli 2016. Op de website van de AFM vindt u meer informatie over deze regels.

  • Heeft u een kapitaalverzekering die bij uw hypotheek hoort en die dus ‘verpand’ is aan uw hypotheek? En heeft u het leningdeel waar uw kapitaalverzekering bij hoort helemaal afgelost of omgezet? Dan versturen wij na uw aflossing en de administratieve verwerking van uw aflossing een bericht voor u naar de verzekeringsmaatschappij waar uw verzekering loopt om de verpanding stop te zetten. Dit bericht wordt ook wel een afpandbericht of akte van retrocessie genoemd.

Uw situatie verandert

  • U kunt uw verzoek e-mailen naar hypotheek@lloydsbank.nl onder vermelding van uw hypotheeknummer. 

    U kunt ook contact opnemen met onze Hypotheek Service Desk via nummer 020 200 83 88.

  • Loopt uw hypotheek bij Lloyds Bank en wilt u deze verhogen? Bijvoorbeeld om een verbouwing te financieren? Dat kan op 2 manieren:

    1. Door gebruik te maken van de hogere inschrijving bij de notaris.
      Mogelijk heeft u bij uw eerste hypotheek de mogelijkheid gebruikt om de lening voor een hoger bedrag in te laten schrijven dan het destijds benodigde bedrag. In dat geval betaalt u geen notariskosten op het moment dat u de hypotheek wilt verhogen.
    2. Door een tweede hypotheek af te sluiten.
      Kunt u geen gebruik maken van een hogere inschrijving op uw eerste hypotheek? Dan kunt u een tweede hypotheek op uw huidige woning afsluiten. Hiervoor betaalt u opnieuw notariskosten. Het sluiten van een tweede hypotheek is alleen mogelijk als de eerste hypotheek ook via Lloyds Bank loopt.

    Om een verhoging of tweede hypotheek aan te vragen kunt gebruik maken van het aanvraagformulier verhoging bestaande hypotheek. Ook moet u de Kennis- en Ervaringstoets succesvol afronden. U dient hiervoor een account aan te maken.

    Het is niet mogelijk alleen een tweede hypotheek bij Lloyds Bank af te sluiten. Bel onze Hypotheek Service Desk voor de mogelijkheden om uw gehele hypotheek over te sluiten naar Lloyds Bank. U kunt ons bereiken op 020 200 83 88.

  • Als u en uw partner uit elkaar gaan of gaan scheiden, dan is het misschien mogelijk de hypotheek op één naam voort te zetten. U of uw partner is dan niet meer verantwoordelijk voor de hypotheek. Dit heet ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid. De persoon die in het huis blijft wonen, moet in dat geval de hypotheek alleen kunnen betalen. Het proces voor het aanpassen van uw hypotheek en het scheiden van uw financiële situatie is complex en heeft fiscale gevolgen. Daarom is het alleen mogelijk om ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid aan te vragen via een financieel adviseur
    Lees meer
     

  • Na een overlijden moet u veel instanties informeren. Had de overledene een hypotheek bij Lloyds Bank? U kunt zelf kiezen hoe en wanneer u het overlijden aan ons doorgeeft:

    - Regel het met dit online formulier

    - Bel met Bijzonder Beheer op 020 563 28 68

    - Stuur een brief naar de afdeling Bijzonder Beheer van Lloyds Bank, Antwoordnummer 39115, 1090 WC in Amsterdam. Een postzegel is niet nodig.  

    Wij staan voor u klaar om al uw vragen te beantwoorden en om u informatie te geven over de documenten die wij nodig hebben.
    Lees meer

  • Wij zijn er ook voor u als het even tegen zit. Neem dan contact op met Bijzonder Beheer via telefoonnummer 020 563 28 68 zodat wij samen een passende oplossing kunnen vinden. U kunt ook een e-mail sturen naar bijzonderbeheer@lloydsbank.nl
    Lees meer

     

Bouwdepot

  • Totdat u het bindend hypotheekaanbod heeft geaccepteerd, mogen wij uw BSN (burgerservicenummer) niet verwerken. Ook niet als u ons daar toestemming voor geeft. Daarom vragen wij u, als dat nodig is, om uw BSN onleesbaar te maken op de documenten die u voor die tijd naar ons toestuurt of aan ons beschikbaar stelt.

  • U bent verplicht om de waarde van een bestaande woning door een erkende taxateur te laten vaststellen. De kosten van de taxatie zijn voor uw rekening. 

    Het taxatierapport dient te zijn opgemaakt door een persoon die daartoe bevoegd is en is ingeschreven in een van de volgende registers:

    • de stichting Nederlands Register van Vastgoed Taxateurs (NRVT);
    • de stichting Instituut Certificatie en Register Makelaar- Taxateur onroerende zaken (CRMT);
    • de stichting Certificering VBO Makelaars (SCVM);
    • de stichting Register Taxateurs Onroerende Zaken (SRTOZ).

    De taxateur mag op geen enkele wijze betrokken zijn bij de transactie van (ver)koop of financiering.

    Verder moet het taxatierapport gevalideerd zijn door een WEW erkend validatie instituut en mag het taxatierapport op het moment van de hypotheekaanvraag niet ouder zijn dan 6 maanden.

    De afstand tussen de te taxeren woning en de standplaats van de taxateur mag niet meer bedragen dan 20 kilometer.

    Voor de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag geldt dat de taxateur in dezelfde plaats als de te taxeren woning gevestigd dient te zijn.
    Voor de provincies Groningen, Friesland en Zeeland geldt dat de taxateur binnen een straal van 30 kilometer van de te taxeren woning gevestigd moet zijn.

  • Ja, het is mogelijk om een Starterslening af te sluiten bij een Lloyds Bank Hypotheek. Kijk voor meer informatie bij Starterslening.

  • U kunt bij de Lloyds Bank Hypotheek energiebesparende maatregelen mee financieren. Voorwaarde is dat de hypotheek onder NHG condities wordt afgesloten.

    Let op: de rekenmodule op deze website houdt geen rekening met energiebesparende maatregelen. Als u deze mee wilt financieren, kunt u contact opnemen met de Hypotheek Service Desk.

  • Ja, u kunt zoveel hypotheekberekeningen maken als u wilt. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

  • Wanneer u uw Lloyds Bank Hypotheek wilt verhogen of een tweede hypotheek wilt afsluiten kunt u daarvoor geen berekening maken op onze website. Daarvoor moet u een aanvraagformulier invullen. Nadat u dit formulier helemaal heeft ingevuld en ondertekend kunt u het opsturen naar:

    Lloyds Bank
    Antwoordnummer 39115
    1090 WC Amsterdam

    of:

    Postbus 93020
    1090 BA Amsterdam

  • Wanneer u uw eerste hypotheek niet bij Lloyds Bank heeft afgesloten, is het niet mogelijk om alleen een tweede hypotheek bij ons af te sluiten.

    Wellicht is het oversluiten van uw huidige hypotheek naar Lloyds Bank een goede mogelijkheid om toch een extra bedrag te lenen voor bijvoorbeeld een verbouwing.

    Neem contact op met onze Hypotheek Service Desk om de mogelijkheden te bespreken.

  • Als u financiële ruimte heeft, dan kan het interessant zijn om extra op uw hypotheek af te lossen. Voor de meeste hypotheken van Lloyds Bank geldt dat u per leningdeel jaarlijks 10% van de oorspronkelijke hoofdsom kunt aflossen. Dat kost u niets extra's. Lost u meer af dan 10%, dan betaalt u meestal een vergoeding vervroegd aflossen.

    Aflossen op uw hypotheek heeft tot gevolg dat uw maandlasten omlaag gaan. U betaalt na de extra aflossing minder rente en uw maandelijkse aflossing of spaarpremie gaat omlaag. Behalve lagere lasten heeft extra aflossen op uw hypotheek vaak ook nog een aantal andere gevolgen. Het is verstandig om hierover na te denken, voor u een extra aflossing doet. Kiest u voor een kortere looptijd? Neem dan contact met ons op voordat u de extra aflossing naar ons overmaakt. Wilt u een lager maandbedrag? Dan hoeft u dit niet te doen. 

  • Wij doen er maximaal vijf werkdagen over om uw extra aflossing te verwerken in onze administratie. Daarna krijgt u een ontvangstbevestiging van ons. In de maand waarin wij uw extra aflossing hebben verwerkt, betaalt u nog het oude maandbedrag. De maand erna krijgt u een brief met uw nieuwe maandbedrag. Wij schrijven dit nieuwe maandbedrag aan het einde van diezelfde maand van uw IBAN af. Valt uw hypotheek door uw extra aflossing in een lagere tariefklasse? Dan nemen wij de lagere tariefklasse en de bijbehorende rente ook mee in de berekening van uw nieuwe maandbedrag. De rente die u sinds de aflosdatum teveel heeft betaald, wordt in mindering gebracht op de hoofdsom van uw hypotheek.

    Let op: Maakt u uw extra aflossing aan het einde van een maand over? En is uw extra aflossing niet voor de 1e dag van de daaropvolgende maand verwerkt? Dan kunnen wij uw maandbedrag helaas niet meer voor de eerstvolgende incasso aanpassen. Het gevolg is dat u een maand later uw nieuwe maandbedrag gaat betalen.

  • Nee, het is niet mogelijk om een maandtermijn vooruit te betalen.

  • Wij betalen de declaratie binnen ongeveer vijf werkdagen aan u uit op het rekeningnummer dat wij van u hebben. Wilt u een termijnbedrag voor uw nieuwbouwhuis betalen? Dan maken wij het geld binnen deze periode over naar de aannemer. Hebben wij nog vragen over uw declaratie? Dan kan het iets langer duren. Als wij uw declaratie niet (meteen) kunnen uitbetalen, dan nemen wij contact met u op. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u eerst aanvullende documenten moet opsturen.
    Lees meer over het bouwdepot

  • Wij betalen de rekening aan u uit op het rekeningnummer dat wij van u hebben. Wilt u een termijnbedrag voor uw nieuwbouwhuis betalen? Dan maken wij het geld binnen deze periode over naar de aannemer.
    Lees meer over het bouwdepot

  • Het is helaas niet mogelijk om een rekening in te dienen van spullen die u heeft gekocht op Marktplaats.
    Lees meer over het bouwdepot

  • Bij het afsluiten van uw hypotheek heeft u een verbouwingplan ingevuld. In uw verbouwingsplan staat welke werkzaamheden worden uitgevoerd en welke materialen u nodig heeft. Komen de kosten die u maakt niet meer overeen met het verbouwingsplan? Stuur ons dan een nieuw verbouwingsplan. In sommige gevallen vragen wij om een toelichting van een taxateur op het nieuwe verbouwingsplan of om een nieuw taxatierapport. Als wij uw nieuwe verbouwingsplan goedkeuren, dan kunt u uw declaraties opnieuw bij ons indienen.
    Lees meer over het bouwdepot

Betalingen voor uw hypotheek

  • Het eerste bedrag voor uw hypotheek betaalt u aan het einde van de maand waarin u de akte bij uw notaris heeft getekend. Of aan het einde van de maand erna. Dit hangt af van de datum waarop u de akte ondertekent en wanneer wij de getekende akte van uw notaris ontvangen. Over de maand waarin u de akte bij de notaris tekent, hoeft u alleen rente (en nog geen eventuele aflossing) te betalen vanaf de dag dat wij het geld voor uw hypotheek aan de notaris hebben overgemaakt. De volgende afschrijvingen van de rente en/of de aflossing vinden plaats op de een na laatste werkdag van iedere maand. U betaalt deze bedragen achteraf. Dit betekent dat u betaalt voor de afgelopen periode. Heeft u een bouwdepot bij uw hypotheek? U krijgt voor het eerst rente over het bedrag in uw bouwdepot in de tweede maand van uw hypotheek. In de maanden erna ontvangt u maandelijks de rente over het bedrag in uw bouwdepot.
    Lees meer over de betalingen voor uw hypotheek

  • Het is helaas niet mogelijk om de afschrijving plaats te laten vinden op een ander moment. De afschrijving vindt altijd op de een na laatste werkdag van de maand plaats. U betaalt deze bedragen achteraf. Dat betekent dat u betaalt voor de afgelopen periode. Een voorbeeld: op de een na laatste werkdag van januari betaalt u rente en/of aflossing over de maand januari.
    Lees meer over de betalingen voor uw hypotheek

Verkoop van uw huis

  • Verkoopt u uw huis en houdt u geen restschuld over? Dan hoeft u niets te doen. Uw notaris vraagt een definitieve terugbetaalnota voor u op en zorgt ervoor dat uw hypotheek wordt afgelost. Heeft u een verpande verzekering bij uw hypotheek? Dan sturen wij na het aflossen van uw hypotheek een retrocessieverklaring (ook wel afpandbericht genoemd) naar uw verzekeringsmaatschappij zodat uw verzekering wordt losgekoppeld van uw hypotheek. 

    Is uw huis verkocht en is uw hypotheek hoger dan de verkoopopbrengst? Dan houdt u een restschuld over. Neem gerust contact op met onze afdeling Bijzonder Beheer op telefoonnummer 020-563 2868 of via het e-mailadres bijzonderbeheer@lloydsbank.nl om uw mogelijkheden te bespreken. Als u bijvoorbeeld een verpande verzekering bij uw hypotheek heeft, dan kunt u onze afdeling Bijzonder Beheer vragen om de waarde van deze verzekering te gebruiken voor het verlagen of aflossen van uw restschuld. Wij ontvangen dan graag de volgende informatie van u:

    - Een toelichting waarom u de waarde van de verzekering wilt gebruiken

    - Een kopie van de koopovereenkomst

    - Een kopie van de afkoopwaarde van de verzekering van uw verzekeringsmaatschappij

Mijn Hypotheek

  • Mijn Hypotheek is een beveiligde online omgeving waar alleen u toegang toe heeft. Met een account kunt u:

    - 24 uur per dag uw hypotheek inzien

    - eenvoudig wijzigingen doorgeven

    - nog sneller uw bouwdepotdeclaraties indienen

    - digitaal uw post bekijken

    Maak direct een account aan

  • Voor een nieuwe toegangscode kunt u contact met ons opnemen. U kunt ons bereiken van maandag tot en met donderdag van 8.30 uur tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur op telefoonnummer 020 200 83 88.

  • Nadat u uw leningnummer en uw toegangscode heeft ingevuld, sturen wij u een e-mail. In deze e-mail staat een link om uw account te activeren. U moet binnen 15 minuten na ontvangst van de e-mail op de link klikken.

  • Als u op de link in de e-mail klikt, die wij u hebben gestuurd toen u uw account aanmaakte, krijgt u de melding dat de activatielink is verlopen. Hier krijgt u ook de mogelijkheid om via de knop 'Nieuwe bevestigingsmail versturen' direct een nieuwe link op te vragen. U heeft dan weer 15 minuten de tijd om op deze link te klikken en uw account te activeren.

  • U kunt inloggen met uw gebruikersnaam, uw wachtwoord en een SMS-code. Uw gebruikersnaam is gelijk aan uw e-mailadres. Iedere keer dat u inlogt, ontvangt u een gratis SMS met een nieuwe code op uw mobiele telefoon. Door het invullen van deze code krijgt u toegang tot Mijn Hypotheek.

  • Uw gebruikersnaam is gelijk aan uw e-mailadres. Op de inlogpagina van Mijn Hypotheek staat een link 'E-mailadres vergeten?' (deze vindt u direct onder de knop 'Stuur sms-code'). Als u daarop klikt en daarna uw leningnummer en uw geboortedatum invult, ontvangt u direct een sms met uw e-mailadres op het bij ons bekende mobiele telefoonnummer.

  • Om uw e-mailadres te wijzigen, logt u in op Mijn Hypotheek. Bij ‘Uw gegevens’ kunt u uw e-mailadres en andere contactgegevens inzien en wijzigen.

  • Op de inlogpagina van Mijn Hypotheek staat een link 'Wachtwoord vergeten?' (deze vindt u direct onder de knop 'Stuur SMS-code'). Als u daarop klikt en daarna uw e-mailadres invult, kunt u kiezen of u uw wachtwoord via SMS of via e-mail wilt ontvangen.

  • Neem dan telefonisch contact met ons op. U kunt ons bereiken van maandag tot en met donderdag van 8.30 uur tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.30 uur tot 17.30 uur op telefoonnummer 020 200 83 88.

     

  • Heeft u een ander mobiel telefoonnummer en is dit nog niet gewijzigd in Mijn Hypotheek? Ga dan naar de inlogpagina en klik op ‘Telefoonnummer wijzigen?’. Na een controle van uw gegevens ontvangt u direct een link per e-mail. Via deze link komt u op de pagina waar u uw mobiele telefoonnummer kunt wijzigen. Nadat u uw mobiele telefoonnummer heeft gewijzigd, ontvangt u een bevestiging in Mijn Hypotheek.

  • Heeft u de hypotheek samen met iemand anders aangevraagd? Dan kan de tweede aanvrager ook een account aanmaken. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 020 200 83 88.

  • Hiervoor logt u in op Mijn Hypotheek. Klik onder in het scherm op 'Contact' en daarna op ‘Suggesties’. In dit veld kunt u uw op- en aanmerkingen aan ons doorgeven.

  • Als u bent ingelogd, kunt u onder in het scherm de link naar de Algemene Gebruikersvoorwaarden vinden. In deze voorwaarden leest u wat u kunt verwachten van Mijn Hypotheek, hoe Mijn Hypotheek is beveiligd en welke wijzigingen u kunt doorgeven.

  • De jaaropgave wordt een keer per jaar verstrekt. Dit gebeurt meestal tussen eind januari en begin februari. Na het inloggen, kunt u de jaaropgave vinden bij de tab ‘Documenten’.

Digitale post

  • Wij versturen elk jaar meer dan 240.000 brieven. Omdat wij u nu een goed alternatief kunnen bieden door de post digitaal voor u klaar te zetten in Mijn Hypotheek, kunnen wij ons papiergebruik verminderen en dat is beter voor het milieu. Daarnaast biedt Mijn Hypotheek u veel voordelen. Zo staan al uw hypotheekgegevens overzichtelijk en veilig op één plek en kunt u uw post altijd en overal bekijken wanneer het u uitkomt.
    Maak direct een account aan

  • Zodra er nieuwe post voor u is, ontvangt u een e-mail van ons van het e-mailadres donotreply.lloydsbank@stater.nl.

  • Controleer uw spambox, want het kan helaas voorkomen dat onze e-mail van het e-mailadres donotreply.lloydsbank@stater.nl hierin terechtkomt. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat wij onze e-mail niet kunnen afleveren, bijvoorbeeld doordat uw e-mailadres onjuist is, uw mailbox vol zit of doordat uw mailserver niet bereikbaar is. Hierover informeren wij u dan per papieren post.

  • Na het inloggen, vindt u alle post over uw hypotheek onder de tab ‘Documenten’.

  • Nadat u de brief in Mijn Hypotheek heeft geopend, kunt u deze eenvoudig opslaan op uw eigen computer.

  • Dat is mogelijk. Stuur dan een e-mail met uw naam en leningnummer naar hypotheek@lloydsbank.nl en zet ‘papieren post’ in het onderwerp. Wij maken dit dan gelijk voor u in orde.

  • Op dit moment hoeft u niet te betalen voor het ontvangen van papieren post. In de toekomst kan dit veranderen.